ARKIV

Jag är ett barnhemsbarn 

”Adler Sandblad gör stor teater av sitt eget livs historia”

”Självutlämnande? Visst, men mycket mer än så: en fiktiv berättelse där jaget är på riktigt”

”omskakande och sorglig /…/oemotståndligt rolig och hela tiden genommusikalisk” ”Naturligtvis handlar inte ‘Jag är ett barnhemsbarn’ bara om Fia Adler Sandblad. Det är hennes berättelse, men samtidigt tiotusentals andra barnhemsbarns berättelse.” Kristjan Saag GT 23/11 2014

”[…] en sällsynt föreställning, på en gång själsmogen och sceniskt komplett.” ”Ämnet må vara ett mörkt ackord, men här ryms också uppsluppna, komiska toner.” Sven Rånlund GP 23/11 2014

_DSC3126    _DSC1944    _DSC1739   foto: Ola Kjelbye

Söt, tyst och duktig, med Göteborgs Symfoniker

”Jag har arbetat inom skolans värld i 35 år, detta var ett av de bästa
jag fått uppleva med mina elever.” Kaisa Nikumaa
Platschef
Sjöhagenskolan, Resursskola åk 1-6
Borås

”Tusen tack för en fantastisk föreställning som skapade känslor och gav tankar hos oss alla. Också ett verktyg att prata om dessa svåra frågor med barnen; vuxnas förväntningar, hur man gör med sina känslor, vad kärlek är osv. Jag är oerhört imponerad av hela föreställningen, från musiker till skådespelare till visuell upplevelse.” Sara Winterkorn, GBG Högre Samskola

Ork + Fia at the grave *28    Fia står + ork **71    Thybalts död ***93   foto: Jonas Franke-Blom

BOUFFON – de övergivna – masterexamen vid Högskolan för Scen och Musik

DSC00771_2    DSC00610   foto: Thomas Magnusson

Ja tack! En iscensättning av Sonja Åkessons poesi

”…en glimrande liten uppsättning…” Liv Landell Major GT 15/3 2013

”…lika delar galghumoristiskt som genuint gripande” Mikaela Blomqvist, GP 16/3 2013

”Det är ljuvligt/… /att få sitta där ett poesifött känslomoln fortplantas från skådespelare till publik” Marita Adamsson Bohusläningen 16/3 2013

Sanna Källman och Fia Adler Sandblad i Föreställningen "Sonja-land, ja tack!" Foto©: Kristin Lidell. Fotografens namn ska anges vid publicering. Pressbild, fri publicering.   foto: Kristin Lidell

HJÖRDIS mitt i hjärtat

”Föreställningen ger andrum för att känna efter åt hjärtat till… att låta människan träda ut ur rollerna och förmå publiken att upptäcka något annat i texter och budskap än det som lätt kan inbjuda till skratt utan eftertanke… bland det bästa man kan ha som lunchteater.” Marita Adamsson, Bohusläningen

”De två aktörerna ger en levande och varm skildring av en stark personlighet. En populär scenperson som träffar mitt i hjärtat.” Lis Hellström Sveningson, Göteborgs Posten

Hjördis foto    Hjördis 6

BERTHA – en annan historia om kärlek/ BERTHA the other story of love 

”Ibland får man de största teaterupplevelserna i de minsta salongerna… en makalös teatral och visuell gestaltning… Fia Adler Sandblads gestaltning är storartad.” Anders Thuresson, Bohusläningen 18 december 2007, Göteborgs Fria Tidning 19 december 2007

”Som en teaterns motsvarighet till Doris Lessings ”kvinnliga erfarenhet” agerar Fia Adler Sandblad utan att tvinga analysen mot vare sig politik eller psykologi…./ en sådan mänsklighet.” Sven Rånlund, GP 15 december 2007

”Skådespelaren Fia Adler Sandblads gestaltning av Bertha är imponerande… Här har de funnit såväl kropp som intellekt i en skön symbios som ger mersmak.” Linda Isaksson, nummer.nu 7 februari 2008

BERTHA innan 007   foto: Ola Kjelbye

Lasse Dahlquist för cello och solosång

”Föreställningen är en lektion i vad skapande konstnärlig verksamhet innebär.” Marita Adamsson, Bohusläningen 27 oktober 2011.

”… teater när den är som allra bäst, det vill säga att den genomgående lyckas bryta gränsen mellan scen och salong och bjuder publiken in i scenens gestaltning.” Anders Thuresson, Göteborgs Fria Tidning, 18 maj 2009

LD mars 09 1   foto: Sören Larsson

larssons blandning

”Tomas Forser njuter /…/ Det är generöst och underhållande. Javisst. Men också lite mer än så och det handlar om hur materialet hanteras av de två skådespelarna, Helen Hansson och Fia Adler Sandblad. Ogarderat som på ett party framför de numren med något slags lekfullt feministiskt patos i en respektlös timme/…/ de gör klart för var och en att teater mår som bäst när den möter sin publik frontalt och vertikalt.” Tomas Forser GP 13 april 2007

”Superfräscht, roligt och överrumplande… scener, musik och sinnesstämningar avlöser varandra… genom att tvinnas samman till en levande organism som andas…tonsäker och vig utklassar den all stel och människofientlig tönthumor och samtidssatir.” Kajsa Öberg Lindsten alba.nu 19 februari 2007

_DSC0094    _DSC0086    _DSC0033   foto: Ola Kjelbye

Jakten på sanningen

”…tre förtrollade kvartar … Det känns välgörande att man litar till barnens förmåga att lyssna och låta sig engageras av tankar, istället för att försöka fånga deras uppmärksamhet med häftiga effekter av olika slag.” Kritikerakuten alba.nu Kajsa Öberg Lindsten

”Barnets rätt att vara sig själv står på spel… bland alla orden finns en ton som säkert kan öppna en dialog.” GP Lis Hellström Sveningson

jakt3298    Jakkten på sanningenu mindre form   foto: Ola Kjelbye

ADA berättar en TJECHOV-novell: Ta fast tjuven!

”Fia Adler Sandblad visar stor skådespelarkonst/…/att förankra texten, eller erfarenheten av den, i minsta nerv och muskel….händer det stora saker – i det oerhört lilla.” Kristjan Saag, GT 28 augusti 2005.

”Det intressanta med Adler Sandblads gestaltning är hur hon låter sitt ansikte bli en lägenhet för alla dem som trängs i novellen… Hon räds inte expressivitet. Riktningar tas ut med stor tydlighet, rösten modereras med väldig amplitud, ögonen arbetar som på en Indisk kathakalispelare. Efteråt har man inte bara sett eller hört Tjechovs novell. Man har varit där.” Mikael Löfgren, DN 20 september 2005.

TJECHOV   foto: Gustavo Perillo

ADA sjunger gatans sånger

foto ADA sjunger gatans sånger red   foto: Gustavo Perillo

Livet Är Vidunderligt! (samarbete med Kassandra Production i Århus, Danmark)

”Annika Lewis och Fia Adler Sandblad fyller rummet med passionerade handlingar och dynamisk obeveklighet. I ett intensivt mimiskt förlopp tränger de med koncentrerad energi och stor poesi ner i föreställningens mentala ådra: att synliggöra det irrationella och vår rädsla för att förlora kontrollen” skrev Århus Tidning 23/5 – 05

”…föreställningen lyckas undersöka gränserna för det mänskliga” skrev Anna Håkansson i Nummer, 18/10 – 05

”Teater med tryck” skrev Lis Hellström Sveningson, GP, 17/10 – 05

”Kropparna avslöjar inre, sanna, sönderslitande känslor. Medan munnarna ackompanjerar det hela med en ström av vardagligt småprat och överslätande skitsnack. Spännande.” skrev Kajsa Öberg Lindsten, alba, 14/10 – 05

LEVpresse1   foto: Gustavo Perillo

Sången Medusa sjunger

”… lyckas med konststycket att smälta samman mytens urbilder med livets grundläggande frågeställningar/… smärtsamt vacker” Anders Thuresson, Bohusläningen

I begynnelsen var

”Årets bästa teater: Ett kollektivt pris till Fia Adler Sandblad som i sin soloföreställning låter sig ackompanjeras av ordlös sång: till operasångerskan Gunvor Nilsson som är den som sjunger de till synes improviserade melodifragmenten/…/ Tillsammans har de åstadkommit en absolut originell teatermusik.” Kristjan Saag 1999

…inte göra mamma ledsen!

Mammor, mammor…

”Träffsäker vardagskomik” Åke Pettersson 1999

Sagan om den starkare

”Saga i fin ton” GP Lis Hellström Sveningson 1997

Helena av Sparta

”Feminist som funkar på scenen/…/ Föreställningen tycks ha en hemlighetsfull inre rytm, en bara lätt förhöjd erotisk puls som verkar oberoende av all yttre handling/en rykande färsk succéuppsättning off-off-off Götaplatsen” Kristjan Saag GT, 1996

”Adler Sandblad använder den antika berättelsen för att belysa nuet./…/ en utmärkt föreställning i en fryshuslokal i Göteborgs Hamn. På den stora scenen samverkade dans, musik, scenografi och skådespeleri till en helhet som var både rörande och komisk.” Kent Häglund, entré 1996

IMG_0043    IMG_0045   foto: Henrik Hedenius

Fata Morgana

”Riktig liten pärla på ADAS musikaliska teater” Anna Stahre Tidningen Arbetet 1995

Min telefon och jag

”Fia Sandblad framför sin vardagsnära text lågmält men valörrikt och i självklart samspel med publiken – utan för att för ett ögonblick lämna ut sin beklagansvärda medsyster/…/ under galgen ges plats för både humor och ironi” Jan Lewin, teatertidningen entré 1993

Så nära

”Den här sortens teater är en kärleksförklaring till teaterkonsten” Jan Wennergren, teatertidningen entré. 1993

 

 

 

ADAS musikaliska teater stöds av:
Göteborg Stad Kultur (verksamhetsstöd), 
Västra Götalandsregionen, Statens Kulturråd, Dramatikerutskottet och SENSUS studieförbund. Ibland stöds vi även av Konstnärsnämnden, Längmanska Kulturfonden samt Wilhelm och Martina Lundgrens Understödsfond.
Kontakt

ADAS musikaliska teater
Konstepidemins väg 6
ateljé 201
413 14 Göteborg
031-82 16 26
070 – 82 16 266
adasmusikaliskateater@gmail.com
facebook.com/adasmusikaliskateater

Tillgänglighet
ADAS fasta scen ligger i det gamla epidemi-sjukhusområdet Konstepidemin i Göteborg. Här finns besöksparkering två timmar. I vårt scenrum kan vi ta emot mindre rullstolar och i området finns en anpassad toalett. För frågor om tillgänglighet, ta kontakt med Fia Adler Sandblad, tel 0708-401563