Vi som bär världen

– om föräldraskap, fattigdom & feminism.

 


Vi,som bär världen
är en svindlande och kärleksfull berättelse om de utsatta mammorna och deras kamp för att artikulera sin tillvaro och för att överleva, ekonomiskt och socialt med självaktningen i behåll. Huvudberättelsen är en revolt mot det nedtystade, skamfyllda ensamma mamma-skapet. Det handlar om att finna sitt språk, sin identitet, höja sin röst och utmana de osynliggjorda strukturerna. En stundtals mörk realitet gestaltas med humor och värme i en musikalisk iscensättning. Föreställningen bygger på Ann-Marie Ljungbergs bok I fallinjen samt på djupintervjuer gjorda av Fia Adler Sandblad.

Köp dina biljetter här>

   Urpremiär 20 januari 2017

.


 

 

Jag är ett barnhemsbarn

fia.liggande

En episk föreställning om ett barn som tidigt överges av sina första föräldrar, lämnas bort till nya föräldrar och sätts att glömma vem hon är och varifrån hon kommer. Manuset bygger på skådespelaren och dramatikern Fia Adler Sandblads egen historia, på fotografier och dokumentärt material men även på djupintervjuer med tre andra barnhemsbarn som genom sina röster medverkar till att lyfta fram de särskilda erfarenheter som tidigt övergivna barn bär.

Fia Adler Sandblad medverkade i den svenska regeringens vanvårdutredning 2006 – 2011.

– Plötsligt insåg jag att jag inte var ensam, att vi är många. Ändå är våra berättelser till stora delar helt tysta. Det talas sällan om sådana som oss och politiskt lyfts inte dessa frågor i det offentliga samtalet. Jag insåg att jag genom att undersöka mig själv och mina egna minnen skulle kunna fånga något av de här erfarenheterna och kasta ljus över vad det gör med en att som barn bli övergiven.

– Barn som varit placerade i institutioner är starkt överrepresenterade i statisk över självmord, kriminalitet och självskadebeteende. Men det finns faktorer som gör att man kan gå vidare, att man överlever. Dem vill vi lyfta fram.

Uppsättningen är en musikalisk iscensättning där det finns plats för värme och hopp. Där orden tar slut, tar musiken över som bärande och berättande element. Kompositören Jonas Franke-Blom står för den nyskrivna musiken och medverkar även på scen. Bearbetning och regi görs av Gunilla Johansson, verksam på Backa teater.

”Fia Adler Sandblad gör stor teater av sitt eget livs historia/…/en omskakande och sorglig pjäs, men bitvis också oemotståndligt rolig och hela tiden genommusikalisk, som så ofta på Adas Musikaliska Teater/…/Naturligtvis handlar inte ‘Jag är ett barnhemsbarn’ bara om Fia Adler Sandblad. Det är hennes berättelse, men samtidigt tiotusentals andra barnhemsbarns berättelse.”

GT 141123

”[…] en sällsynt föreställning, på en gång själsmogen och sceniskt komplett/…/Ämnet må vara ett mörkt ackord, men här ryms också uppsluppna, komiska toner/…/Självutlämnande? Visst, men mycket mer än så: en fiktiv berättelse där jaget är på riktigt […]”

GP 141124

Speltid: 2 timmar med paus.

Av: Fia Adler Sandblad,
 Musik: Jonas Franke-Blom, Regi och bearbetning: Gunilla Johansson,
 Scenografi: Elisabeth Åström,
Kostym: Kristin Johansson – Lassbo,
Ljus: Christofer och Jenny W Fogelberg, 
Bygge: Jesper Lundhaal,

Medverkande på scen: Fia Adler Sandblad och Jonas Franke-Blom


En prisbelönt långkörare:

Lasse Dahlquist för cello och solosång

Ola Kjelbye Fotografi

Klicka här och se ett klipp Från Lisebergs Taubescen:

Det började med en förfrågan från Lasse Dahlquistsällskapet: Kunde vi, en friteater, ta oss an Lasse Dahlquists sånger..? Vi kände oss hedrade över att ha fått frågan, funderade ett kort tag och antog sedan utmaningen att tolka Lasse D på vårt sätt.

ADAS musikaliska teater tar sig an Lasse Dahlquist gör vi det med cello och solo­sång. Låt dig överraskas av texterna och innehållet i Lasse Dahlquists musik som vi tar fram på ett nytt sätt.

Lasse Dahlquist för cello och solosång är en nytolkning av Lasse Dahlquists visskatt så som du aldrig tidigare hört den och som vi framgångsrikt spelat på stora och små scener runt om i landet, från Stockholms Stadsteater till Moholms tingshus. Med Jonas Franke-Blom och Fia Adler Sandblad i regi av Sören Larsson. Fotot är taget av Ola Kjelbye.

”Vad larssons och Adas teater har gjort är något vida större än ett visprogram; ?snarare är det en nyskapande, djupt teatral vision av en historia så som Lasse Dahlquist betraktade den. Det är också teater när den är som allra bäst, det vill säga att den genomgående lyckas bryta gränsen mellan scen och salong och bjuder publiken in i scenens gestaltning.” Anders Thuresson, GFT

”Vi var alldeles euforiska när vi åkte hem! Så underbart nu lyfte fram texterna och satte dem i sitt tidssammanhang. Igen- TACK TACK TACK” Publik kritik

”Med den okonstlade och uppriktiga publikkontakt Fia Adler Sandblad trollar fram uppstår en laddning som inte enbart utgörs av minnen hos den äldre delen av publiken. Så blir Stuveriarbetarvalsen inget mindre än rent förtrollande. Föreställningen är en lektion i vad skapande konstnärlig verksamhet innebär.” Bohusläningen, Marita Adamsson

larssons & ADAS teater fick Lasse Dahlquiststipendiet 2012. I motiveringen går att läsa att vi ”med finess och framgång tolkar Lasse Dahlquist på ett unikt sätt” samt att vi ”gör en personlig gestaltning i både text och ton. Gammalt och nytt blandas på ett spännande sätt och gruppen arbetar också med egna texter och kompositioner”.

Speltid: 30- 90 min Spelyta: Flexibelt Takhöjd: Min 2, 5 m Inga elkrav Bygg/rivtid: 1, 5 timme/ 1 timme Bärhjälp: Nej Mörkläggning: Nej


Ja tack!
– en iscensättning av Sonja Åkessons texter

Sonja-1

Det började som en stark lockelse, mötet med Sonjas ord så fyllda av kantigheter och sinnligheter, och fortsatte med en längtan att komma närmre den värld som orden bjuder in till. I sällskap med Sonja har vi överrumplats av glädje, brottats med vardagens stumhet och förgäves försökt att passa in i mallen. Mitt i eländet finns humorn och hennes osvikliga förmåga att formulera gapet mellan den egna lusten och omgivningens intighet som inte bara upprätthålls av en samhällsstruktur eller brist på sådan utan som krupit in i människorna själva. Där någonstans börjar rörelsen för att utvinna mening och respekt för det liv som är oss alla givet. Välkommen till Sonja- land!

En iscensättning av Sonja Åkessons poesi av och med Sanna Källman, som också gjort musiken, och Fia Adler Sandblad som även skrivit övrig text, gjort texturval och dramaturgi. Konstnärlig rådgivare har Gunilla Johansson varit, kläderna gjordes av Nonno Nordqvist och fotona togs av Kristin Lidell.

Här finns en trailer från föreställningen, klicka: https://www.youtube.com/watch?v=dbFKt9Yaijs

Sonja Åkesson är poeten som gav den tigande vardagen en röst. Genom sina texter kramar hon fram mening och innehåll ur den skamfilade verkligheten och gestaltar den utsatta människan med humor och värme. I vårt arbete utgår vi från den skriande livslust som gömmer sig i de underfundiga texterna men också från våra egna tankar och funderingar kring livet i sällskap med Sonja. Med en cello som klangbotten och med den fysiska och vokala gestaltningens lekfulla uttryck vill vi mitt i vardagens tristess lyfta fram Sonjas ömsinta och ofta drastiska röst.

”…en glimrande liten uppsättning…” Liv Landell Major GT 15/3 2013

”…lika delar galghumoristiskt som genuint gripande” Mikaela Blomqvist GP 16/3 2013

”Det är ljuvligt/… /att få sitta där ett poesifött känslomoln fortplantas från skådespelare till publik” Marita Adamsson Bohusläningen 16/3 2013

Speltid: ca 45 minuter Spelyta: 4 bredd x 3 djup El: 220 V eller trefas Mörkläggning: gärna men inte nödvändigt. Spelas på turné.


HJÖRDIS mitt i hjärtat

– en hyllningsföreställning till en stor aktris.

Vi har undersökt, vänt och vridit på efterlämnade skärvor och utsagor om skådespelerskan Hjördis Petterson och hennes konstnärliga gärning. Vi hoppas att dessa av oss sammansatta delar ska kasta ljus främst över hennes liv men också över våra.

Hjördis Pettersson levde för och med sitt arbete; i de stora teaterhusen, på revyscenen, i TV och radio. Hennes röst hade en märkvärdig skärpa och en särskild ”Hjördisk” klang, som gjorde henne folkkär och gav henne en strålande karriär. Hjördis var en scenpersonlighet som mer än någon annan förkroppsligade en samhällsposition – den underskattade kvinnan. Alla dessa kvinnor med briljant intellekt, hög energi och stor förmåga men utan tillträde till ett liv där deras förmågor kommer till glädje i ett större perspektiv. Alla kvinnor som hänvisats till att spela andra fiolen och utöva sin makt inom hemmets sfär under namn som ragata, argbigga, huskors… En musikteaterföreställning av och med Jonas Franke-Blom och Fia Adler Sandblad.

”Hjördis mitt i hjärtat” är den tredje föreställningen där ADAS musikaliska teater återanvänder äldre material inom populärkonsten. Genom att sätta ett välkänt material i ett annat sammanhang uppstår en möjlighet att se och höra någonting nytt sprunget ur det välbekanta. De två tidigare föreställningarna är ”larssons blandning” och ”Lasse Dahlquist för cello och solosång”.

”Föreställningen ger andrum för att känna efter åt hjärtat till… att låta människan träda ut ur rollerna och förmå publiken att upptäcka något annat i texter och budskap än det som lätt kan inbjuda till skratt utan eftertanke… bland det bästa man kan ha som lunchteater.” Marita Adamsson, Bohusläningen

”De två aktörerna ger en levande och varm skildring av en stark personlighet. En populär scenperson som träffar mitt i hjärtat.” Lis Hellström Sveningson, Göteborgs Posten

Speltid: 40 – 70 min Spelyta: 4 bredd x 3 djup El: 220 V Byggtid/rivtid: 1,5 tim /1 tim Mörkläggning: Helst.

 

 

Länk till Stadsevent.se

ADAS musikaliska teater stöds av:
Göteborg Stad Kultur (verksamhetsstöd), 
Västra Götalandsregionen, Statens Kulturråd, Dramatikerutskottet och SENSUS studieförbund. Ibland stöds vi även av Konstnärsnämnden, Längmanska Kulturfonden samt Wilhelm och Martina Lundgrens Understödsfond.
Kontakt

ADAS musikaliska teater
Konstepidemins väg 6
ateljé 201
413 14 Göteborg
031-82 16 26
070 – 82 16 266
adasmusikaliskateater@gmail.com
facebook.com/adasmusikaliskateater

Tillgänglighet
ADAS fasta scen ligger i det gamla epidemi-sjukhusområdet Konstepidemin i Göteborg. Här finns besöksparkering två timmar. I vårt scenrum kan vi ta emot mindre rullstolar och i området finns en anpassad toalett. För frågor om tillgänglighet, ta kontakt med Fia Adler Sandblad, tel 0708-401563